Βήμα 6
Ψηφιακό Συγκριτικό Πλεονέκτημα
Γνωρίζετε Ποιο είναι το ψηφιακό σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;
Το ερώτημα που πρέπει να θέσουν άμεσα οι διευθυντές των εταιρειών είναι εάν η έννοια του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην ψηφιακή εποχή είναι ξεπερασμένη, σε αύτη την εποχή όπου οι ψηφιακές τεχνολογίες κυριαρχούν και δίνουν το δικαίωμα στις εταιρείες να καινοτομήσουν με μεθόδους χαμηλού κόστους; Η απάντηση είναι ότι, δεν μπορεί να παρατηρηθεί παντού ότι η ύπαρξη του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος δεν υπάρχει πια, αλλά το συγκεκριμένο φαινόμενο παρατηρείτε όλο και σε περισσότερους τομείς της οικονομίας. Τώρα οι διαταραχές από τις συνεχώς εμφανιζόμενες ψηφιακές τεχνολογίες δεν είναι προβλέψιμες ούτε στην χρόνο που θα έρθουν, αλλά ούτε και στο είδος τους, και για τον λόγο αυτόν το ανταγωνιστικό περιβάλλον των εταιρειών βρίσκεται σε διαρκή κίνηση.
Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Διότι πολλά από τα εμπόδια εισόδου που κάποτε προστατεύαν εταιρείες και βιομηχανίες έχουν πέσει. Ο πιο προφανής λόγος είναι η παγκοσμιοποίηση και οι ψηφιακές τεχνολογίες. Ο ανταγωνισμός δεν είναι πλέον η εταιρεία που βρίσκετε στο απέναντι βιομηχανικό πάρκο με εσάς, αλλά, είναι εταιρείες από οπουδήποτε στον κόσμο. Επίσης, έχουμε δει την πτώση των κανονισμών σε πολλές βιομηχανίες και έχουμε δει την άνοδο της ψηφιοποίησης, η οποία έχει δημιουργήσει μαζί με όλα τα άλλα απίστευτα γρήγορες επενδυτικές κινήσεις σε όλο τον κόσμο σπάζοντας τα σύνορα κρατών και βιομηχανικών κλάδων και που ήμαστε ακόμη. Έτσι, η παγκοσμιοποίηση και οι ψηφιακές τεχνολογίες κατάφεραν να ελέγξουν, ακόμη και να καταστήσουν ξεπερασμένα ορισμένα εμπόδια εισόδου σε πολλούς κλάδους και να καταστήσουν τις ευκαιρίες εισόδου σε αυτούς τους κλάδους ποιο ελκυστικές, πιο ορατές και ποιο προσβάσιμες σε περισσότερους παίκτες σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο. Έτσι λοιπόν το πιο κρίσιμο στάδιο τις εξερεύνησης για οποιαδήποτε ομάδα διοίκησης είναι, πώς να προσδιορίσουν εάν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα μειώνονται και υποβαθμίζονται με τον χρόνο και τελικά εξαφανίζονται;
Οι διευθυντές των εταιρειών χρειάζονται μια διαδικασία που να τους επιτρέπει να απομακρυνθούν από την καθημερινή δουλεία και να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις και αναλύσεις μαζί με την ομάδα τους . Πολλές εταιρείες δεν έχουν αυτό το επίπεδο αυστηρότητας και κουλτούρας. Πρέπει όμως οι διευθυντές να αναζητήσουν προειδοποιητικά σημάδια, όπως:
- Εάν επενδύουν σε ένα εγχείρημα χωρίς να έχουν τις σωστές αποδόσεις.
- Εάν εισέρχονται στον κλάδο τους νέοι προερχόμενοι από διαφορετικές βιομηχανίες και διάφορα άλλα.
- Εάν έχουν νέους ανταγωνιστές που αναδύονται από απροσδόκητα μέρη ή επιχειρήσεις στον χώρο τους;
- Εάν από άλλους κλάδους αρχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον για αυτό που κάνουν;
- Εάν υπάρχουν παραδοσιακά εμπόδια εισόδου που υποβαθμίζονται και χάνονται;
- Εάν υπάρχουν φθηνότερα υποκατάστατα για τα προϊόντα τους που εισβάλλουν στην αγορά;
Όλα αυτά τα φαινόμενα είναι αρκετά ισχυροί δείκτες ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μια εταιρείας αρχίζει να εξασθενεί.
Η αποδυνάμωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος δίνει μια νέα δυναμική στον επιχειρηματικό κόσμο, άλλα και πάλι για να ανταγωνιστούν στο σημερινό περίπλοκο ψηφιακό επιχειρηματικό περιβάλλον που βασίζεται στον καταναλωτή και στην ικανοποίηση τον ψηφιακών του συνηθειών, οι διευθυντές πρέπει να αντιληφθούν πού βρίσκεται το ψηφιακό πλεονέκτημα της εταιρείας τους, ανεξάρτητα από το πόσο καιρό θα διαρκέσει.