Έχει η εταιρεία σας τις κατάλληλες δεξιότητες για να προσεγγίσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Η δημιουργία μοναδικών εμπειριών για τους πελάτες, ή η δημιουργία λειτουργικών ικανοτήτων, είναι κάτι παραπάνω από μια πρόκληση της τεχνολογίας. Για να μπορέσει μια εταιρεία να υλοποιήσει τους στόχους της σε αυτούς τους τομείς, χρειάζεται μια οργανωτική αλλαγή που απαιτεί νέες δεξιότητες και νέους τρόπους εργασίας.

Ακόμη και τώρα, οι περισσότερες εταιρείες δηλώνουν ότι η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στην επιτυχία του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Οι περισσότερες εταιρείες χρειάζονται ειδικότητες όπως, αναλυτές δεδομένων (analytics specialists), διαχειριστές κοινωνικών δικτύων, προϊστάμενος μέσων μαζικής ενημέρωσης, διαφημιστές με εξειδίκευση στο ψηφιακό μάρκετινγκ (digital and mobile marketers) , ειδικούς αρχιτέκτονες στο cloud, ή επιστήμονες μεγάλων δεδομένων (big data analysts), για να αναφέρουμε λίγες απ’ αυτές.

Είναι γνωστό ότι οι εταιρείες δεν θα επιβιώσουν στην ψηφιακή εποχή χωρίς να ξαναχτίσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Το μεγάλο ερώτημα είναι, πώς μπορεί μια εταιρεία να ξεκινήσει την ανοικοδόμηση του επιχειρηματικού της μοντέλου; Η απάντηση είναι, χτίζοντας και αποκτώντας νέες δεξιότητες και δυνατότητες, νέες διαδικασίες, και τέλος ενισχύοντας και βελτιώνοντας  τις παλιές, εάν αυτές χρειάζονται για το ψηφιακό της ταξίδι.

Φυσικά, ένα πράγμα είναι σίγουρο, ότι καμία εταιρεία δεν μπορεί να αρχίσει να επενδύει στην απόκτηση και να αναπτύξει οποιοδήποτε είδος ψηφιακών δυνατοτήτων και δεξιοτήτων  χωρίς σχέδιο. Υπάρχουν τόσες πολλές ψηφιακές δεξιότητες, που απαιτούνται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας εταιρείας, που καμία επιχείρηση δεν μπορεί να τις αποκτήσει ή να τις αναπτύξει όλες μαζί ταυτόχρονα. Βεβαίως οι εταιρείες πρέπει να κινηθούν πολύ γρήγορα στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους, αλλά υπάρχει μια σειρά που θα πρέπει να ακολουθήσουν.

Πώς προετοιμάζονται οι εταιρείες για την ψηφιακή οικονομία;

Για να μπορέσει μια εταιρεία να συμμετάσχει στη νέα ψηφιακή οικονομία, πρέπει να αναπτύξει μια δομημένη λειτουργική υπεροχή και στη συνέχεια να αναπτύξει τις υπόλοιπες ψηφιακές δυνατότητές της. Η λειτουργική αριστεία στοχεύει να καταστήσει μια εταιρεία αποδοτική και ευέλικτη, έτσι ώστε να μπορεί να δημιουργήσει ένα καινοτόμο και συνεχώς εξελισσόμενο χαρτοφυλάκιο ψηφιακών προσφορών ως απάντηση στις ραγδαία μεταβαλλόμενες τεχνολογίες και τις απαιτήσεις των πελατών. Η λειτουργική αριστεία αποτελεί προϋπόθεση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Στον έναν κλάδο μετά τον άλλον, εταιρείες με καλύτερες λειτουργίες δημιουργούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσω ανώτερης παραγωγικότητας, αποτελεσματικότητας και ευελιξίας. Επίσης, οι καλά ανεπτυγμένες λειτουργικές δυνατότητες, αποτελούν προϋπόθεση για μια εξαιρετική ψηφιακή εμπειρία των πελατών τους.

Οι επιχειρησιακές δυνατότητες και οι ψηφιακά οργανωμένες λειτουργίες δεν είναι εύκολο να γίνουν ορατές από τους έξω και για τον λόγο αυτόν, αποτελούν μια πολύ ιδιαίτερη πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Οι ανταγωνιστές μπορούν να δουν τα αποτελέσματα των καλών λειτουργιών σας, όπως η καλύτερη παραγωγικότητα, η ταχύτητα παράδοσης, ή η καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών, αλλά δεν μπορούν να δουν πώς ακριβώς το κάνετε. Το λειτουργικό πλεονέκτημα είναι δύσκολο να αντιγραφεί, επειδή προέρχεται από τεχνολογίες, ανθρώπους, διαδικασίες, δεξιότητες και πληροφορίες που λειτουργούν μαζί ως ένα καλά συντονισμένο μηχάνημα. Η απλή υιοθέτηση τεχνολογιών ή διαδικασιών από μόνη της δεν είναι ικανή να αναπαράγει την απόδοση ενός λειτουργικού συστήματος, τουλάχιστον όχι σε σύντομο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων των ΗΠΑ χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να αξιοποιήσουν τις μεθόδους παραγωγής και κατασκευής της Toyota, παρόλο που η Toyota έκανε πρόθυμα ξεναγήσεις στα στελέχη των αντιπάλων της. Πιο πρόσφατα, οι παραδοσιακές εταιρείες λιανικού εμπορίου συνεχίζουν να αγωνίζονται σκληρά για να υιοθετήσουν τις ψηφιακές μεθόδους που χρησιμοποιούν ηγέτες των διαδικτυακών πωλήσεων όπως το Amazon, αν και τα μοντέλα αυτών των μεθόδων είναι γνωστά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ακόμη και όταν οι ανταγωνιστές αρχίζουν να καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα των εσωτερικών λειτουργιών του ανταγωνιστή τους, ίσως περάσουν χρόνια πριν μπορέσουν να κάνουν το πλεονέκτημα να λειτουργήσει για τον εαυτό τους.

Εταιρείες σε κάθε κλάδο και χώρα έχουν ήδη αξιοποιήσει το πλεονέκτημα των ψηφιακών λειτουργιών. Στελέχη της εταιρείας λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις επειδή έχουν καλύτερα δεδομένα. Οι εργαζόμενοι συνεργάζονται συνήθως με άτομα που δεν έχουν γνωρίσει ποτέ, τα οποία βρίσκονται σε μέρη που δεν έχουν επισκεφτεί ποτέ και παραμένουν συνδεδεμένοι με το γραφείο οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Οι εργαζόμενοι της πρώτης γραμμής , εξοπλισμένοι με πληροφορίες, λαμβάνουν αποφάσεις και λύνουν προβλήματα με τρόπους που ποτέ δεν ήταν δυνατόν. Τεχνολογίες όπως τα ρομπότ, τα διαγνωστικά μηχανήματα και άλλες τεχνολογίες  μπορούν και ξεπερνούν τους ανθρώπους στην εξοικονόμηση κόστους, στη βελτίωση ποιότητας, στην ασφάλεια και στην εφαρμογή της περιβαλλοντικής προστασίας. Σε άλλες περιπτώσεις έχουμε την τεχνολογία που προάγει την ανθρώπινη εργασία, βελτιώνει την ανθρώπινη παραγωγικότητα και κάνει την εργασία πιο ικανοποιητική σε θέσεις εργασίας που κυμαίνονται από εργαζόμενους εξυπηρέτησης πελατών, μέχρι ιατρούς χειρουργούς και πολλές άλλες.

Για άλλη μια φορά, τίθεται το ερώτημα: Από πού ξεκινάς; Όπως βλέπουμε, το πρώτο βήμα είναι να βελτιστοποιήσετε ψηφιακά τις εσωτερικές σας διαδικασίες προκειμένου να επιτύχετε λειτουργική υπεροχή. Αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή, οι εταιρείες πρέπει να κάνουν κάτι περισσότερο από απλές βελτιώσεις στις διαδικασίες και τις λειτουργίες τους και να δούνε τις τεχνολογίες ως τρόπο επανεξέτασης των επιχειρηματικών τους μοντέλων.

Δεδομένου ότι πρέπει να προχωρήσουμε και να ξεπεράσουμε την αριστεία στις λειτουργίες και να προχωρήσουμε προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, οι εταιρείες πρέπει να αναπτύξουν μία ακόμη ομάδα ψηφιακών δυνατοτήτων που τους βοηθούν να συνδεθούν περισσότερο με τους πελάτες τους, να τους κάνουν το επίκεντρο της επιχείρησής τους και τελικά να συνδεθούν σε μεγαλύτερο βαθμό με το ψηφιακό οικοσύστημα.

Αυτές οι δεξιότητες είναι οι ακόλουθες:

  1. Συγκέντρωση και χρήση πληροφοριών σχετικά με τους πελάτες και τις δραστηριότητές τους.
  2. Ενίσχυση της φωνής του πελάτη μέσα στην εταιρεία, καθιστώντας τον το επίκεντρο όλων όσων κάνει η επιχείρηση.
  3. Δημιουργία μιας κουλτούρας αποφάσεων, χρησιμοποιώντας δεδομένα από πελάτες, λειτουργίες, αγορές και κοινωνικά δίκτυα.
  4. Παροχή μιας πολυκαναλικής εμπειρίας προς τους πελάτες με μια ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων.
  5. Να είστε διαφορετικοί και να είστε η πρώτη επιλογή των καλύτερων πελατών σας, όταν υπάρχει ανάγκη.
  6. Να εντοπίζετε και να αναπτύσσετε συνεργασίες που δεν έχουν επιτευχθεί.

 

Γιώργος Λαμπανάρης