Σχεδιάστε την κουλτούρα της εταιρείας σας με τέτοιο τρόπο ώστε ο κάθε είδους μετασχηματισμός να είναι εύκολο να υλοποιηθεί.

 

Η μεταφορά της εταιρείας σας σε ψηφιακό σχήμα δεν σημαίνει ότι απορρίπτετε όλα όσα την έχουν καταστήσει ισχυρή.

Παρόλο που οι παραδοσιακές εταιρείες βρίσκουν πολλά να θαυμάσουν και να μάθουν από τις κουλτούρες των εταιρειών που ιδρύθηκαν μέσα στην ψηφιακή εποχή και έχουν ενσωματωμένη την ψηφιακή κουλτούρα, ορισμένες από τις συμπεριφορές και ιδιότητές τους προκαλούν ανησυχία.

Η Amazon για παράδειγμα, δημιούργει νέες επιχειρήσεις γρήγορα και έχει διαδικασίες και λειτουργίες που μειώνουν τα κόστη. Ωστόσο, δεν έχει τις τέλειες σχέσεις με εκδότες, συνεργάτες, και εργαζόμενους. Η Uber είναι σεβαστή για την ικανότητά της να καινοτομεί και να προσφέρει υπηρεσίες με ευελιξία. Ωστόσο, πολλοί παρατηρητές είναι απογοητευμένοι από τους τρόπους με τους οποίους φαίνεται να απολύει και να εκμεταλλεύεται τους οδηγούς και, ορισμένες φορές σύμφωνα με δημοσιεύσεις,  αποτυγχάνει να προστατεύσει τους εργαζομένους και τους πελάτες της από παρενοχλήσεις. Αν θέλετε να προωθήσετε την καινοτομία και να επιταχύνετε την ανάπτυξη της εταιρείας σας δημιουργώντας μια ψηφιακή κουλτούρα με όλα της τα χαρακτηριστικά, αλλά πολλές από τις πρακτικές του Silicon Valley δεν φαίνονται κατάλληλες για την παραδοσιακή εταιρεία σας και τις επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις της περιοχής σας, τότε αναπτύξτε μια εταιρική κουλτούρα που δέχεται αλλαγές και εφαρμόζει εύκολα νέα πράγματα. Αναπτύξτε μια εταιρική κουλτούρα που προσαρμόζεται στις αλλαγές σε κάθε περίπτωση. Πολλές εταιρείες προσπαθούν να υιοθετήσουν πτυχές της ψηφιακής κουλτούρας χωρίς να προσαρμοστούν στα λιγότερο ελκυστικά στοιχεία των νεοσύστατων επιχειρήσεων της Silicon Valley. Άρα, δεν είστε μόνοι εάν, δεν μπορείτε να ζητήσετε από τους υπαλλήλους σας να εργαστούν 70 ώρες την εβδομάδα και δεν μπορείτε να τους παρακινήσετε με μετοχές, εάν δεν μπορείτε να απολύσετε άτομα μόνο και μόνο επειδή οι βασικές δεξιότητές τους άρχισαν να γερνούν, εάν δεν μπορείτε να επανασχεδιάζετε συνεχώς τις διαδικασίες και τα προϊόντα της εταιρείας γιατί η εταιρεία σας κατασκευάζει μηχανήματα και όχι λογισμικό και οι πελάτες σας περιμένουν να διατηρήσουν τα προϊόντα σας για πολλά χρόνια. Ωστόσο, θα μπορούσατε να οδηγήσετε την εταιρεία σας σε μια αλλαγή στην κουλτούρα της, που θα ενεργοποιούσε τους υπαλλήλους να συμμετέχουν σε καινοτομία και κερδοφόρα ανάπτυξη. Αυτό θα άλλαζε έντονα την εταιρεία σας προς το καλύτερο, χωρίς παρόλα αυτά να χάσει αυτό που ήταν ήδη καταπληκτικό στην κουλτούρα της.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Microsoft, Satya Nadella τονίζει στην ομάδα του ότι: «Δεν θέλουμε να είμαστε μια εταιρεία που τα ξέρει όλα, αλλά θέλουμε να είμαστε μια εταιρεία που να τα μαθαίνει όλα και αυτή είναι η κουλτούρα μας».

Για πολλές παραδοσιακές εταιρείες, η αλλαγή της εταιρικής κουλτούρας είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στην προσπάθειά τους προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αφού αυτό είναι το πιο δύσκολο να εφαρμοστεί, oι μάνατζερς των εταιρειών κάνουν ερωτήσεις όπως:

  1. πώς μπορεί μια εταιρεία να γίνει πιο ευέλικτη και καινοτόμος χωρίς να αλλάξει κουλτούρα;
  2. πώς μπορεί μια εταιρεία να γίνει πιο ευέλικτη και καινοτόμος χωρίς να αποξενώσει τους καλύτερους υπαλλήλους της;
  3. πώς μπορεί μια εταιρεία να γίνει πιο ευέλικτη και καινοτόμος χωρίς να καταστρέψει τις καλύτερες από τις υπάρχουσες πρακτικές της;
  4. τι σημαίνει να έχουμε ψηφιακή κουλτούρα στην εταιρεία μας;

Η διαδικασία της δημιουργίας μιας ψηφιακής κουλτούρας ξεκινά με την κατανόηση ορισμένων βασικών αξιών της όπως:

α) Ταχύτητα, β) Καινοτομία, γ) Πειραματισμός, δ) Διαφάνεια, ε) Λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων και στ) Εμμονή με τους πελάτες.

Στη συνέχεια οι εταιρείες πρέπει να υιοθετήσουν ή να τελειοποιήσουν ένα σύνολο ψηφιακών πρακτικών, που βασίζονται σε αυτά τα στοιχεία, τα οποία θα διαμορφώσουν τις ενέργειες των εργαζομένων και την απόδοση της εταιρείας.

Πρώτα απ’ όλα ας καθορίσουμε την έννοια της εταιρικής κουλτούρας και μετά θα προχωρήσουμε στην ανάλυση των στοιχείων που διαμορφώνουν την ψηφιακή εταιρική κουλτούρα.

 

Ο Ορισμός της Εταιρικής Κουλτούρας

Συχνά περιγράφεται ως «ο τρόπος που κάνουμε τα πράγματα εδώ». Η κουλτούρα  είναι ένα σύνολο αξιών και κανόνων, που καθοδηγούν τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις. Υπάρχει στις αξίες της διοίκησης, στις παραδοχές των υπαλλήλων και στις κοινώς αποδεκτές συμπεριφορές που έχουν βοηθήσει μια εταιρεία να επιτύχει στο επιχειρηματικό της περιβάλλον.

Το καλό με την κουλτούρα είναι ότι παρέχει συνοχή και συνέχεια, το δε κακό είναι ότι μπορεί να κρατήσει μια εταιρεία σε πρακτικές του παρελθόντος που δεν ταιριάζουν πλέον σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Η κουλτούρα μιας εταιρείας είναι πιο δύσκολο να αλλάξει ακόμα και από την στρατηγική της, επειδή μεγάλο μέρος της είναι στο μυαλό των ανθρώπων και όχι γραμμένη σε διαδικασίες. Επιπλέον, οι μάνατζερς για να μπορέσουν να αλλάξουν την κουλτούρα της εταιρείας τους, πρέπει να κατανοήσουν την επικρατούσα κουλτούρα της προτού επιδιώξουν να την εκσυγχρονίσουν, ταυτόχρονα δε πρέπει να ξεκαθαρίσουν ακριβώς ποιες ψηφιακές αξίες και πρακτικές θέλουν και ελπίζουν να εφαρμόσουν στην εταιρεία τους. Με την πρώτη ματιά, φαίνεται ότι υπάρχουν πολλές ψηφιακές αξίες που μπορεί μια παραδοσιακή εταιρεία να διαλέξει και να εφαρμόσει, για να μπορέσει να υλοποιήσει τον ψηφιακό της μετασχηματισμό. Αξίες όπως υψηλή απόδοση, ταχύτητα, πειραματισμός, ελευθερία και ευθύνη ταυτόχρονα, και τέλος, καινοτομία, ανάπτυξη και εμμονή για την τέλεια εξυπηρέτηση των πελατών.

 

Οι βασικές ψηφιακές αξίες

Ακόμα κι αν υπάρχουν πολλές αξίες, στο τέλος υπάρχει ένα μικρό σύνολο αξιών που είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τις εταιρείες να γίνουν ευέλικτες, καινοτόμες και ταχέως αναπτυσσόμενες στην εποχή τις ψηφιακής οικονομίας. Πολλοί ειδικοί και ακαδημαϊκοί μαζί με τη δική μου εμπειρία, λένε ότι τελικά, έξι βασικές αξίες της ψηφιακής κουλτούρας ξεχωρίζουν:

  1. Ταχύτητα
  2. Καινοτομία
  3. Πειραματισμός
  4. Διαφάνεια
  5. Λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων, και
  6. Εμμονή με τους πελάτες

 

Οι ψηφιακές αξίες της εταιρείας σας ταιριάζουν με αυτές τις έξι;

1.       Ταχύτητα 2.       Καινοτομία 3.       Πειραματισμός 4.       Διαφάνεια 5.       Λήψη

αποφάσεων βάσει

δεδομένων

6.       Εμμονή με τους πελάτες

 

Κινηθείτε γρήγορα και επαναλάβετε αντί να περιμένετε να έχετε όλες τις απαντήσεις πριν ενεργήσετε. Αλλάξτε τον επιχειρηματικό κόσμο σας ριζικά μέσω συνεχούς καινοτομίας. Επιτρέψτε στους ανθρώπους υψηλά επίπεδα ελευθερίας για να μπορούν να πειραματισθούν, αντί να βασίζονται σε δομές και πρωτόκολλα.

 

Συνδεθείτε με διάφορες πηγές πληροφοριών. Μοιραστείτε ανοιχτά τις πληροφορίες αντί να διατηρήσετε τη γνώση για τον εαυτό σας. Συλλογή και χρήση δεδομένων για λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων. Συνεχής επικέντρωση στις ανάγκες των υπαρχόντων πελατών, καθώς και στις ανάγκες

υποψήφιων πελατών.

 

 

Γιώργος Λαμπανάρης