Πώς το μοντέλο τις πλατφόρμας  αλλάζει το πρόσωπο του ανταγωνισμού.

 

Στον κόσμο της πλατφόρμας, η φύση του ανταγωνισμού μεταμορφώνεται. Οι εταιρείες προσπαθούν να κατανοήσουν τις νέες ανταγωνιστικές τάσεις που δημιουργούνται από απροσδόκητους και συχνά αντιφατικούς αντιπάλους. Για παράδειγμα, ο McGraw – Hill φοβάται την Amazon, το NBC φοβάται το Netflix και το Facebook φοβάται το Instagram. Όλοι φοβούνται τους ανταγωνιστές που αυτή την στιγμή δεν είναι στον ίδιο κλάδο, αλλά με τις νέες τεχνολογίες έχουν πιθανότητες να γίνουν ανταγωνιστές.

Αυτό που έχει αλλάξει δεν είναι οι ανταγωνιστές, αλλά η ίδια η φύση της ανταγωνιστικής μάχης. Οι πλατφόρμες έχουν πάρει το μερίδιο από πολλές παραδοσιακές εταιρίες σε πολλούς κλάδους όμως υπάρχει και ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών που έχουν ως μοντέλο την πλατφόρμα.

Στην εποχή που επικρατεί το μοντέλο της πλατφόρμας, στον επιχειρηματικό κόσμο η μάχη για το μερίδιο της αγοράς τώρα δίνεται μέσα στην πλατφόρμα, δηλ. η μια πλατφόρμα εναντίον της άλλης, η ίδια η πλατφόρμα εναντίον της μιας πλευράς της πλατφόρμας που συμμετέχει στο οικοσύστημα, και η μια πλευρά της πλατφόρμας εναντίον μιας άλλης πλευράς στην ιδία πλατφόρμα.

 

Πώς θα ανταποκριθείτε στο μοντέλο της πλατφόρμας;

 

Η άνοδος της πλατφόρμας οδηγεί σε μετασχηματισμό σχεδόν σε κάθε γωνιά της οικονομίας και της κοινωνίας στο σύνολό της, από την εκπαίδευση, τα μέσα ενημέρωσης, την υγειονομική περίθαλψη και την ενέργεια, έτσι για να αναφέρω ορισμένους χώρους.

Παρακάτω σας παρουσιάζω ένα πίνακα με ορισμένες περιπτώσεις πλατφόρμας

Βιομηχανία Παραδείγματα
Επικοινωνία LinkedIn, Facebook 
Εκπαίδευση Udemy, Coursera, edX
Λιανική Amazon, Alibaba
Μεταφορές Uber, GrabTaxi
Ταξιδιωτική Airbnb, TripAdvisor

Όπως βλέπετε στον ανωτέρω πίνακα υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία  από διαφορετικές βιομηχανίες, αλλά όλες έχουν ως επιχειρηματικό μοντέλο την πλατφόρμα. Όλες αυτές έχουν δημιουργηθεί για να διευκολύνουν τις συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών.

Ως αποτέλεσμα της ανόδου του μοντέλου της πλατφόρμας, πολλές παραδοσιακές επιχειρήσεις και οι ηγέτες τους βρίσκονται σε κατάσταση αναταραχής. Ελπίζω εσείς να έχετε περάσει αυτό το στάδιο και να βλέπετε το μοντέλο της πλατφόρμας σαν το αμέσως επόμενο επιχειρηματικό μοντέλο για την εταιρεία σας, εάν βεβαίως δεν το έχετε ήδη κάνει πραγματικότητα.

Συμπέρασμα

 

Το κεφάλαιο αυτό δεν έχει γραφτεί με σκοπό να σας δώσει τις γνώσεις για το πώς να δημιουργήσετε την δική σας πλατφόρμα και ούτε γράφτηκε για να σας δώσει βαθιά γνώση γύρω από το επιχειρηματικό μοντέλο της πλατφόρμας, υπάρχουν άλλα βιβλία πολύ πιο κατάλληλα για αυτό το θέμα. Το έγραψα για να σας κινήσω την προσοχή γύρω από το θέμα, να δείτε την σοβαρότητά του, πόσο επίκαιρο είναι στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, και τελικά να σας πείσω πόσο σημαντικό θέμα είναι για εσάς και για την εξέλιξη της εταιρείας σας. Θέλω να ξέρετε ότι αν δεν ξεκινήσετε άμεσα να χτίζετε την δική σας πλατφόρμα και να μεταφέρετε την εταιρεία σας στον ψηφιακό κόσμο, ένας από τους ανταγωνιστές σας θα το κάνει πρώτος και τότε θα είναι αργά, διότι στην περίπτωση της πλατφόρμας, ο πρώτος τα παίρνει όλα. Λοιπόν, πότε θα αρχίσετε να χτίζετε την δική σας πλατφόρμα; Πότε θα αρχίσετε να μιλάτε για το οικοσύστημα που ανήκετε;

Γιώργος Λαμπανάρης