Πειραματιστείτε με Πλατφόρμες και όχι μόνο με Προϊόντα

 

Πώς μπορεί ένας μεγάλος, ισχυρός και με πολλές δυσκολίες εισόδου στον χώρου του κλάδος να δέχεται την εισβολή και να κατακτιέται σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα από μια νεοσύστατη εταιρεία, η οποία δεν είχε κανέναν από τους πόρους που χρειαζόταν έως τώρα οι εταιρείες για να επιβιώσουν και να πετύχουν στον συγκεκριμένο χώρο; Πόσο μάλλον να έχει κερδοφόρα ανάπτυξη και τελικά να αποκτήσει μια κυριαρχία στον συγκριμένο χώρο; Μέχρι τώρα, τίποτα σαν αυτό δεν έχει ποτέ παρατηρηθεί, γιατί τώρα;

Ο λόγος είναι εξαιτίας του φαινομένου της πλατφόρμας και του επιτυχούς επιχειρηματικού μοντέλου που μεταφέρουν μαζί τους. Είναι οι πλατφόρμες και η δύναμη που έχουν ως επιχειρηματικό μοντέλο.

Οι πλατφόρμες είναι ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο που χρησιμοποιεί τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες για να συνδέσει πελάτες , εταιρείες και πόρους με ένα διαδραστικό οικοσύστημα στο οποίο μπορεί να δημιουργηθεί και να ανταλλαγεί μεγάλη αξία από όλες τις πλευρές που συμμετέχουν. Τα Airbnb, Uber, Amazon marketplace και Facebook είναι λίγες μόνο από μια μεγάλη λίστα πλατφορμών που υπάρχουν, ενώ συνεχώς δημιουργούνται σε καθημερινή βάση και άλλες πολλές, σε αυτήν  την ψηφιακή εποχή που ζούμε και επιχειρούμε.

Κάθε μια από αυτές τις πλατφόρμες  είναι μοναδικές με τον δικό τους τρόπο και κάθε μια διεισδύει σε συγκεκριμένες αγορές, αλλά όλες χρησιμοποιούν τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες για να εισβάλουν και να κυριαρχήσουν στον κλάδο  που έχουν αποφασίσει να επιχειρήσουν.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της πλατφόρμας είναι εδώ και ο επιχειρηματικός κόσμος το έχει ήδη καλωσορίσει και το χρησιμοποιεί. Αλλά ποιο είναι αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο πλατφόρμας και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του που το καθιστούν τόσο ισχυρό όπλο;

Η πλατφόρμα είναι ένα επιχειρηματικό μοντέλο που δημιουργεί αξία διευκολύνοντας τις απευθείας ανταλλαγές μεταξύ δύο ή περισσότερων αλληλεξαρτώμενων ομάδων, συνήθως καταναλωτών και παραγωγών. Προκειμένου να πραγματοποιηθούν αυτές οι ανταλλαγές, οι πλατφόρμες αξιοποιούν και δημιουργούν μεγάλα, επεκτάσιμα δίκτυα χρηστών και πόρων στα οποία κάποιος μπορεί να έχει πρόσβαση κατόπιν αιτήματος. Η πλατφόρμα παρέχει μια ανοιχτή, συμμετοχική υποδομή για να συνεργαστούν δύο ή περισσότερες πλευρές της πλατφόρμας  και θέτει όρους διακυβέρνησης γι αυτές τις συνεργασίες.

 

Συνολικά, ένα επιχειρηματικό μοντέλο για να είναι πλατφόρμα, πρέπει:

 

  1. Να εξυπηρετεί δύο ή περισσότερες διαφορετικές πλευρές. Αυτές μπορεί να είναι αγοραστές και πωλητές, προγραμματιστές λογισμικού και καταναλωτές. Η μοναδική δυναμική των πλατφορμών προκύπτει επειδή φέρνουν σε επαφή διαφορετικά μέρη που το καθένα παίζει διαφορετικό ρόλο, συμβάλλει και λαμβάνει διαφορετικά είδη αξίας σε δύο ή περισσότερες πλευρές.
  2. Αυτές οι δύο ή περισσότερες πλευρές να συνεργάζονται απευθείας. Οι συμμετέχοντες πρέπει να μπορούν και να είναι ελεύθεροι μέχρις ενός βαθμού να δημιουργήσουν τα δικά τους προφίλ, να ορίσουν και να διαπραγματεύονται τις τιμές και να αποφασίσουν πώς θέλουν να παρουσιάσουν τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα τους.
  3. Να διευκολύνει τις συνεργασίες μεταξύ των πλευρών. Ακόμη και αν οι συνεργασίες δεν υπαγορεύονται από την πλατφόρμα, πρέπει να πραγματοποιούνται μέσω αυτής και να διευκολύνονται από αυτήν.

Αναλύοντας το μοντέλο της πλατφόρμας με αυτόν τον τρόπο, φαίνεται ότι οι πλατφόρμες λειτουργούν πολύ απλά και εύκολα. Χωρίς όμως τις ψηφιακές τεχνολογίες θα ήταν αδύνατη η ύπαρξη και η λειτουργία αυτού του επιχειρηματικού μοντέλου, με τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα και με τα αποτελέσματα που φέρνει στις επιχειρήσεις. Όλες οι πλατφόρμες σήμερα διαθέτουν ψηφιακές τεχνολογίες που επιτρέπουν σε αυτές και τα υπόλοιπα μέλη να συνδέονται και να εργάζονται με μεγαλύτερη ακρίβεια, ταχύτητα και ευκολία από ποτέ. Με αυτόν τον τρόπο ικανοποιούν όλες τις ψηφιακές συνήθειες των συμμετεχόντων.

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε κάποια παραδείγματα από παγκοσμίως γνωστές πλατφόρμες και τις πλευρές συνεργασίας.

Πλατφόρμες Πελάτες
Airbnb α) οικοδεσπότες , β) ενοικιαστές
Uber α) οδηγοί , β) επιβάτες
YouTube α) θεατές του βίντεο, β) δημιουργοί του βίντεο, γ) διαφημιστές

Στην εποχή μας, το επιχειρηματικό μοντέλο με βάση την πλατφόρμα είναι παντού, και εμφανίζεται σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών:

  • Λιανική. Amazon
  • Media (μέσα επικοινωνίας). YouTube
  • Διαφήμιση. Google
  • Χρηματοοικονομικός κλάδος. PayPal
  • Κινητή τηλεφωνία. Xiaomi
  • Λογισμικό επιχειρήσεων . SAP
  • Φιλοξενία. Airbnb
  • Μεταφορές. Uber
  • Εκπαίδευση. Coursera
  • Εύρεση εργασίας. LinkedIn

Οι πλατφόρμες αντιπροσωπεύουν μια θεμελιώδη αλλαγή στο πώς οι επιχειρήσεις σχετίζονται μεταξύ τους. Επίσης, οι επιχειρηματικές πλατφόρμες συχνά έχουν λίγα περιουσιακά στοιχεία, μπορούν όμως να δημιουργούν μεγάλα έσοδα. Οι πλατφόρμες, αντί να δημιουργούν νέα χαρακτηριστικά και να εξελίσσουν τα υπάρχοντα προϊόντα, αναζητώντας τους πελάτες που θα αγοράσουν, χτίζουν οικοσυστήματα ζητώντας από τους πελάτες να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Τέλος, αντί να πληρώνουν απλώς για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν, οι πελάτες λαμβάνουν αξία από τη μια πλευρά και προσφέρουν αξία στην άλλη πλευρά. Ως αποτέλεσμα, η σημασία και η αξία μιας πλατφόρμας αυξάνεται, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι την γνωρίζουν και τη χρησιμοποιούν.

 

Γιώργος Λαμπανάρης