Οι 12 Αρχές Διοίκησης μιας Ψηφιακής Εταιρείας.
1.      Ταχύτητα Υλοποιήστε γρήγορα
2.      Ευκινησία Κινηθείτε με ευελιξία
3.      Επέκταση Σκεφτείτε την ανάπτυξη σε μέγεθος
4.      Διαφάνεια Όλοι ενημερώνονται για όλα και έχουν πρόσβαση σε όλα
5.      Πειραματισμός Πολλά πειράματα χαμηλού κόστους
6.      Αποδοχή της αποτυχίας Μάθετε από τα λάθη
7.      Αποφάσεις με λιγότερες πληροφορίες  Αποφασίστε γρήγορα
8.      Προσήλωση στους πελάτες Βαθιά γνώση των πελατών
9.      Συνεχής επένδυση σε ταλέντα Επένδυση σε ανθρώπους με γνώση
10.  Χρησιμοποιήστε τα δεδομένα για τη  λήψη αποφάσεων Αποφάσεις με στοιχεία και νούμερα
11.  Αγκαλιάστε την καινοτομία Συνεχής έρευνα για το καινούργιο
12.  Αγκαλιάστε το δίκτυο των πελατών Οι πελάτες και οι διαδικτυακοί τους φίλοι πάνε πάντα μαζί

Πίνακας 1.

Οι δώδεκα αρχές διοίκησης μιας ψηφιακής εταιρείας.

  1. Ταχύτητα

Στην ψηφιακή εποχή, η ταχύτητα είναι η νέα τάση. Εσείς εργάζεσθε προς αυτήν την κατεύθυνση; Η ταχύτητα στις επιχειρήσεις έχει εξελιχθεί πέρα από οποιοδήποτε άλλο επιχειρηματικό εργαλείο και ιδέα. Στις μέρες μας τα πράγματα κινούνται γρήγορα, αλλάζουν γρήγορα και τα πλεονεκτήματα της πρώτης κίνησης δεν διαρκούν πολύ. Έτσι, μια εταιρεία για να είναι σε θέση να παραμείνει στο παιχνίδι μέσα σ ’αυτήν την ψηφιακή εποχή, πρέπει να μάθει να κινείται γρήγορα, εάν θέλει να διατηρήσει με αξιώσεις τη θέση της στην αγορά. Η ταχύτητα και η ευκινησία δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα συνεχούς βελτίωσης και έτσι, με αυτόν τον τρόπο μπορούν να δημιουργούν εμπόδιο εισόδου για τους πιο αργούς ανταγωνιστές τους. Με ταχύτερες κινήσεις σε οποιοδήποτε επιχειρηματικό πεδίο και κλάδο, οι εταιρείες κερδίζουν μεγαλύτερη πελατειακή βάση πολύ νωρίτερα από άλλες εταιρείες. Οι αργοί ανταγωνιστές στην αναλογική εποχή έπαιρναν ένα μικρό μερίδιο από την αγορά, τώρα όμως, στην ψηφιακή εποχή, δεν παίρνουν τίποτε διότι βγαίνουν έξω από τον κλάδο.

Οι ηγέτες πρέπει να θέσουν τον τόνο για την ταχύτητα μέσω των λόγων και των πράξεων τους, διότι η ταχύτητα επιτρέπει σε μια εταιρεία να είναι πάντα κοντά στον πελάτη, και να παρακολουθεί πρώτη τις σχετικές τάσεις και αλλαγές στην αγορά της. Επίσης, οι ηγέτες πρέπει να συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες για τη βελτίωση και τη διατήρηση της ταχύτητας. Για παράδειγμα, τα άτομα που εκτελούν διοικητικές εργασίες όπως, εισαγωγή δεδομένων και άλλες μη αυτοματοποιημένες εργασίες, μπορεί να αντιπροσωπεύουν σημεία συμφόρησης και καθυστέρησης, άρα θα πρέπει να γίνει ό,τι είναι δυνατόν ώστε αυτές οι εργασίες να αυτοματοποιηθούν. Εάν η εταιρεία δεν το κάνει χρησιμοποιώντας όλες αυτές τις ψηφιακές τεχνολογίες και εργαλεία της ψηφιακής εποχής, ουσιαστικά διασφαλίζει ότι θα το κάνει ένας ανταγωνιστής της. Υπό αυτήν την έννοια, η επιχείρηση στην ψηφιακή εποχή είναι σαν ένας αγώνας αυτοκινήτων της Formula 1. Εάν ένα αυτοκίνητο δεν είναι αρκετά γρήγορο, ο οδηγός του δεν έχει καμία πιθανότητα νίκης. Έτσι λοιπόν, η εταιρεία και οι ηγέτες της πρέπει να δώσουν έμφαση στο να είναι η εταιρεία τους η ταχύτερη από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στον κλάδο της.

  1. Ευκινησία

Οι γρήγορες αλλαγές στον ανταγωνισμό, στη ζήτηση, στην τεχνολογία και στους κανονισμούς έχουν καταστήσει πιο σημαντικό από ποτέ στις εταιρίες να μπορούν να ανταποκρίνονται και να προσαρμόζονται γρήγορα, δηλαδή να είναι ευκίνητες. Η ευκινησία είναι η ικανότητα ενός οργανισμού να ανανεώνεται, να προσαρμόζεται, να αλλάζει γρήγορα και να πετυχαίνει σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο, διφορούμενο, ταραχώδες περιβάλλον. Η ευελιξία δεν είναι ασυμβίβαστη με τη σταθερότητα, αλλά το αντίθετο. Η ευελιξία απαιτεί σταθερότητα για τις περισσότερες εταιρείες.

Οι εταιρείες για να μπορέσουν να γίνουν ευκίνητες χρειάζονται δύο πράγματα. Το ένα είναι η ικανότητα γρήγορης κίνησης, δηλαδή ταχύτητα, ευελιξία, ανταπόκριση. Το δεύτερο είναι η σταθερότητα, μια σταθερή βάση, μια πλατφόρμα αν θέλετε, για πράγματα που δεν αλλάζουν. Είναι αυτή η σταθερή ραχοκοκαλιά που αποτελεί εφαλτήριο για την εταιρεία, ένα σταθερό σημείο που δεν αλλάζει όταν ένα σωρό άλλα πράγματα αλλάζουν συνεχώς. Οι εταιρείες και οι διευθυντές τους πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να είναι ευέλικτες χωρίς κάποια αίσθηση σταθερότητας.

Μερικές εταιρείες ίσως πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται να είναι ευέλικτες γιατί στον κλάδο τους τα πράγματα είναι σταθερά, ή επειδή δεν παράγουν προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Όμως, με τα σημερινά επίπεδα αβεβαιότητας, ασάφειας και αστάθειας στις αγορές και με την παγκοσμιοποίηση να κυριαρχεί σε κάθε κλάδο, αυτό αρχίζει να ισχύει για οποιαδήποτε εταιρεία. Είναι ζωτικής σημασίας να είστε ευέλικτοι και να ανταποκρίνεστε γρήγορα στην αλλαγή για να επωφεληθείτε πραγματικά από την αλλαγή. Και αν νομίζετε ότι εξακολουθείτε να βρίσκεστε σε μια γωνία όπου αυτό δεν ισχύει, περιμένετε να έρθει η αναστάτωση. Αύριο όλα αυτά θα είναι σχετικά και για εσάς και την εταιρεία σας, όποιος κι αν είναι ο κλάδος που δραστηριοποιείσθε.

  1. Επέκταση (κλιμακωτός πολλαπλασιασμός εσόδων )

Πρώτα απ’ όλα οι διευθυντές πρέπει να γνωρίζουν και να κατανοούν τη διαφορά μεταξύ οικονομίας κλίμακος  και ανάπτυξης. Για να διατηρήσουμε απλώς τα πράγματα, η ανάπτυξη αναφέρεται σε αύξηση των εσόδων, ενώ οι οικονομίες κλίμακος αναφέρονται στην αύξηση των εσόδων χωρίς αύξηση του κόστους παραγωγής.

Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν επιτρέψει την ιδέα αυτή να γίνει πιο βολική και εύκολη τα τελευταία χρόνια, καθώς έχουν κάνει την απόκτηση πελατών, την επέκταση των αγορών και την επέκταση της επιχείρησης πολύ πιο εύκολη. Είναι γεγονός ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν ανοίξει τεράστιες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, παρέχοντας στους επιχειρηματίες πολλά εργαλεία για να επεκταθούν παγκοσμίως και  με χαμηλότερο κόστος τώρα από ποτέ. Οι πιο πρόσφατες, φιλικές προς το χρήστη εφαρμογές, έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με μια επιχείρηση ή αγοράζουν από αυτήν.

Οι εταιρείες με την επίτευξη μιας κλίμακας, κατανέμουν το σταθερό κόστος σε περισσότερες πωλήσεις, μειώνουν το κόστος ανά μονάδα, γεγονός που καθιστά δυνατή τη μεγαλύτερη μείωση των τιμών τους. Επίσης, μόλις μια εταιρεία επιτύχει μια συγκριμένη κλίμακα, αυτή η κλίμακα επιτρέπει στην εταιρεία να επενδύσει αμέσως και να προωθήσει νέες δουλειές γρηγορότερα, με καλύτερη ποιότητα εξυπηρέτησης των πελάτων, με υψηλότερη πιθανότητα επιτυχίας και ταχύτερη πορεία προς την κερδοφόρα ανάπτυξη, από οποιονδήποτε άλλο ανταγωνιστή. Η αύξηση της κλίμακας στην ψηφιακή εποχή είναι ευκολότερη από ποτέ, γιατί οι επιχειρήσεις είναι παγκόσμιες περισσότερο από ποτέ και αυτό δίνει την ευκαιρία για ευκολότερη και ταχύτερη ανάπτυξη.

Γι αυτό το 1997, στην πρώτη επιστολή του προς τους μετόχους της Amazon, ο Jeff Bezos είπε: «Θα εστιάσουμε στην ανάπτυξη της εταιρείας με έμφαση στη μακροπρόθεσμη κερδοφορία και τη διαχείριση των κεφαλαίων. Σε αυτό το στάδιο, επιλέγουμε να δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη γιατί πιστεύουμε ότι η γρήγορη επέκταση σε προϊόντα και αγορές είναι το μέσον για να υλοποιηθεί  το επιχειρηματικό μας μοντέλο».

Εσείς λοιπόν σαν μια μικρομεσαία εταιρεία, μπορεί να μη θέλετε να κατακτήσετε τον κόσμο, αλλά δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο δεν πρέπει να αναπτυχθείτε μαθαίνοντας τις τελευταίες ψηφιακές τακτικές που θα σας επιτρέψουν να επεκτείνετε την επιχείρησή σας. Και ο λόγος για να το κάνετε είναι, πρώτον, διότι αν δεν το κάνετε, οι ανταγωνιστές σας θα το κάνουν, δεύτερον, είναι μια τάση που γίνεται απαραίτητη και τέλος, οι μικρές τοπικές εταιρείες ίσως να μην έχουν διάρκεια στο μέλλον. Άρα, προσπαθήστε να επεκταθείτε όσο καλύτερα και όσο πιο γρήγορα μπορείτε.

Γιώργος Λαμπανάρης