1. Διαφάνεια

Η ισχύς της διαφάνειας έγκειται στην ικανότητά της να οικοδομεί εμπιστοσύνη μεταξύ των εταιρειών, των υπαλλήλων τους και των καταναλωτών. Και η εμπιστοσύνη οδηγεί σε αποτελέσματα.

Στο παρελθόν, η διαφάνεια στις επιχειρήσεις ήταν μια έννοια ταμπού. Από συνταγές φαγητού έως μισθούς υπαλλήλων, όσο πιο αδιαφανείς ήταν οι δραστηριότητες της επιχείρησής σας, είτε στο κοινό, είτε στο δικό σας εργατικό δυναμικό, τόσο καλύτερες ήταν και οι πιθανότητές σας να πετύχετε. Στη σημερινή αγορά, οι εταιρείες που φυλάσσουν με ζήλο τα μυστικά της επιτυχίας τους διατρέχουν όλο και περισσότερο τον κίνδυνο να πετύχουν το αντίθετο αποτέλεσμα, αποθαρρύνοντας τη δέσμευση των εργαζομένων και μειώνοντας τις πιθανότητες εμπιστοσύνης από προμηθευτές και πελάτες. Σε έναν όλο και περισσότερο διασυνδεδεμένο κόσμο, η διαφάνεια είναι ο νέος κανόνας επιτυχίας. Οι ανερχόμενες εταιρείες κερδίζουν τόσο οικονομικά όσο και σε φήμη, μοιράζοντας πληροφορία για τα πάντα, από το πόσα χρήματα κερδίζουν, τι δίνουν στους διευθυντές τους, το πόσο διαφορετικό είναι το προσωπικό τους, μέχρι και από πού και πώς προέρχονται τα υλικά τους.

Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι μεγάλο ποσοστό καταναλωτών (90%) είναι πιο πιθανό να είναι πιστοί σε μια εταιρεία με διαφάνεια για τις μάρκες της. Οι πελάτες θέλουν να γνωρίζουν ότι μια επιχείρηση είναι ξεκάθαρη ως προς τον τρόπο με τον οποίο παράγει και δημιουργεί τα προϊόντα της και μέχρι και την συμπεριφορά των εργαζομένων της. Οι εργαζόμενοι επιθυμούν επίσης να γνωρίζουν ότι η εταιρεία στην οποία εργάζονται λειτουργεί σύμφωνα με υγιείς αξίες και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο η διαφάνεια έχει θετικό αντίκτυπο στην ευτυχία των εργαζομένων. Η διαφάνεια έχει θετικό αντίκτυπο σε όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες της εταιρείας, τροφοδοτώντας τη μελλοντική επιτυχία. Έτσι λοιπόν, ως ηγέτες επενδύστε στην διαφάνεια και κερδίστε το παιχνίδι.

  1. Πειραματισμός

Σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και περισσότερο ψηφιακός, εάν οι εταιρείες δεν πειραματίζονται, πεθαίνουν. Ο πειραματισμός και η επανάληψη είναι βασικοί τρόποι με τους οποίους  οι εταιρείες ανταποκρίνονται στην ψηφιακή επανάσταση. Ωστόσο, αυτά μόνα τους δεν αρκούν. Οι εταιρείες θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα αυτών των πειραμάτων για να αποφασίσουν για τα μελλοντικά τους σχέδια ανάπτυξης. Τα αποτελέσματα των πειραμάτων είναι χρήσιμα είτε είναι θετικά είτε αρνητικά. Και στις δύο περιπτώσεις οι εταιρείες παίρνουν γνώση.

Ανά πάσα στιγμή, οι εταιρείες πρέπει να τρέχουν διάφορα πειράματα που έχουν σχέση με τους πελάτες τους, με τις καινούργιες αγορές στις οποίες θέλουν να εισέλθουν, ή με την αποδοχή των νέων προϊόντων τους από υπάρχοντες και νέους πελάτες. Εξαιτίας αυτών των πειραμάτων, δεν χρειάζεται να μαντεύουν τι θέλουν οι πελάτες, τι θέλουν οι καινούργιες αγορές και πώς βλέπει ο κόσμος τα νέα τους προϊόντα.

Εάν ο πειραματισμός είναι τόσο πολύτιμος, γιατί οι εταιρείες δεν το κάνουν περισσότερο και πιο συχνά; Οι ειδικοί λένε ότι ο βασικός λόγος είναι η εταιρική κουλτούρα. Καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να αυξήσουν τη διαδικτυακή τους ικανότητα πειραματισμού, συχνά διαπιστώνουν ότι τα εμπόδια δεν είναι τα εργαλεία και οι τεχνολογίες αλλά συνηθισμένες συμπεριφορές, πεποιθήσεις και αξίες. Διότι, για κάθε πείραμα που πετυχαίνει, σχεδόν δέκα άλλα δεν τα καταφέρνουν και στα μάτια πολλών εταιρειών που δίνουν έμφαση στην αποτελεσματικότητα, την προβλεψιμότητα και τη «νίκη», αυτές οι αποτυχίες είναι σπατάλες.

Για να επιτύχουν οι προσπάθειες για την καινοτομία, οι εταιρείες πρέπει να κάνουν τον πειραματισμό αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ζωής τους, ακόμα και όταν οι προϋπολογισμοί είναι περιορισμένοι. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον στο οποίο καλλιεργείται η περιέργεια των υπαλλήλων, τα στατιστικά δεδομένα είναι ισχυρότερα από την γνώμη των διευθυντών, και ο καθένας μπορεί να πραγματοποιήσει μια δοκιμή, και όχι μόνο τα άτομα από το τμήμα της έρευνας και ανάπτυξης.

Αναγνωρίστε ότι μόνο οι λέξεις δεν μπορούν να αλλάξουν τις συμπεριφορές των ανθρώπων της εταιρείας σας, επομένως εσείς προσωπικά ως ηγέτης, μπορείτε να είστε το πρότυπο για την εταιρεία σας και να αγκαλιάστε πρώτος τον πειραματισμό.

  1. Αποδεχθείτε την αποτυχία

Η αποτυχία ήταν παραδοσιακά ένα θέμα ταμπού στην αγορά που προσανατολίζεται όλο και περισσότερο στην επιτυχία. Όλοι, ακόμη και η μητέρα μας, προσπαθούν να μας κρίνουν σύμφωνα με την επιτυχίες μας στην ζωή και στον επαγγελματικό βίο. Από τότε που ήμασταν νέοι, όλοι έχουμε προγραμματιστεί να θεωρούμε την αποτυχία ως αρνητικό στοιχείο. Αλλά, στον ψηφιακό μετασχηματισμό οι εταιρείες αλλάζουν νοοτροπία. Τώρα περισσότερο από ποτέ, οι διευθυντές συνειδητοποιούν ότι η αποτυχία είναι επιτακτική για την επιτυχία των επιχειρήσεων. Δημιουργεί καινοτομία, δίνοντας την ελευθερία στους εργαζόμενους να σκέφτονται πέρα από το «πώς γίνονταν πάντα τα πράγματα στην εταιρεία» και να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο και σύμφωνα με τις ψηφιακές προσδοκίες των καιρών. Πολλές ψηφιακές, επιτυχημένες εταιρείες έχουν ήδη καταστήσει την αποτυχία κρίσιμο μέρος της κουλτούρας τους στο χώρο εργασίας. Τα παρακάτω είναι μερικά μόνο παραδείγματα των επιτυχημένων εταιρειών που έχουν αγκαλιάσει την αποτυχία.

  • Τα Starbucks είναι μια καλή περίπτωση να μελετήσετε για το πώς να προχωρήσετε όταν η δοκιμή αποτύχει.
  • Η Amazon είναι μια εταιρεία που αγκαλιάζει την αποτυχία με ασκήσεις χαμηλού κόστους και στο τέλος μαθαίνει και προχωρά.
  • Η IBM έχει τη δική της ιστορία αποτυχίας, μαθαίνει και προχωρά.
  • Η Apple και ο Steve Jobs μας έχουν δείξει τον δρόμο.
  • Μικρότερες, ευέλικτες εταιρείες, όπως οι νεοσύστατες επιχειρήσεις στη Silicon Valley έχουν αγκαλιάσει «τη γρήγορη και συχνή αποτυχία, ως τρόπο μάθησης και ανάπτυξης».
  • Εάν πρέπει να αποτύχετε 99 φορές προτού να το διορθώσετε, θα θέλατε να σας πάρει δυο χρόνια για να αποτύχετε ή 9 μήνες; Βεβαίως 9 μήνες!

Εάν έχετε πρόβλημα με την ιδέα ότι η αποτυχία μπορεί να είναι κάτι καλό, τότε δείτε πώς να το λύσετε. Η έννοια της αποτυχίας ως κάτι «όχι καλό» έχει εισχωρήσει στους ανθρώπους για χιλιάδες χρόνια! Η σημαντική έννοια που πρέπει να αντιληφθούμε είναι ότι υπάρχει μια διαφορά μεταξύ της αποτυχίας που είναι καταστροφική και της αποτυχίας που είναι έξυπνη. Η τελευταία είναι το κλειδί για την άντληση πληροφοριών και καινοτομίας, και πιθανότατα θα είναι το κλειδί για την επιτυχία της εταιρείας σας σε αυτήν την ψηφιακή εποχή, αν το αφήσετε να αναπτυχθεί ως μέρος της ψηφιακής εταιρικής σας κουλτούρας.

  1. Αποφάσεις με λιγότερες πληροφορίες (70% – 80%)

Αποφασίστε έχοντας  το 70%  έως 80% των πληροφοριών. Η λήψη καλών επιχειρηματικών αποφάσεων είναι ένα κρίσιμο μέρος της δουλειάς κάθε στελέχους και είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία κάθε εταιρείας. Όμως, η λήψη αποφάσεων απαιτεί πολύ χρόνο, μεγάλο μέρος του οποίου χρησιμοποιείται αναποτελεσματικά. Δεδομένου ότι στο ψηφιακό επιχειρηματικό περιβάλλον, η ταχύτητα είναι το κορυφαίο στοιχείο της επιχειρηματικής δραστηριότητας, οι αποφάσεις δεν πρέπει να παίρνουν  περισσότερο χρόνο από όσο χρειάζεται. Άρα, οι διευθυντές πρέπει να συλλέγουν πολύ προσεκτικά τα δεδομένα και τη στιγμή που έχουν στα χέρια τους αρκετά, αλλά όχι όλα, πρέπει να αποφασίζουν. Διότι αν περιμένουν για όλα τα στοιχεία, θα χάσουν χρόνο, άρα θα τα χάσουν όλα.

Οι ηγέτες πρέπει να θέσετε τους ακόλουθους κανόνες για τον εαυτό σας και την ομάδα διοίκησης:

  • Κατηγοριοποιήστε τις αποφάσεις. Θέστε προτεραιότητες και χωρίστε τις αποφάσεις σε πρωτευούσης σημασίας και δευτερευούσης σημασίας για την εξέλιξη της εταιρείας.
  • Μη λαμβάνετε μόνοι σας όλες τις αποφάσεις. Ως διευθυντές θα πρέπει να αποφασίσετε ποια απόφαση πρέπει να λάβετε και ποια πρέπει να μεταβιβάσετε στους ανθρώπους σας.
  • Μην περιμένετε όλες τις πληροφορίες. Σε έναν πόλεμο, όταν ο χρόνος είναι κρίσιμος, οι στρατηγοί αποφασίζουν με πολύ λιγότερες πληροφορίες, σε χώρους επειγόντων περιστατικών οι γιατροί αποφασίζουν για χειρουργική επέμβαση με πολύ λιγότερες πληροφορίες. Άρα, εκπαιδεύστε τον εαυτό σας για να επιβιώσετε στον ψηφιακό πόλεμο, όπου η ταχύτητα είναι το παν.
  • Αφήστε τα δεδομένα και τις μετρήσεις να καθοδηγήσουν την απόφασή σας. Εμπιστευθείτε τους ανθρώπους που διαθέτουν τα δεδομένα, τις πληροφορίες και τις μετρήσεις και αφήστε τους να σας οδηγήσουν. Κάντε τους υπεύθυνους για τις αποφάσεις τους.

 

Γιώργος Λαμπανάρης